Po raz kolejny wystartują pracę przy trasie N-S, która ma być połączeniem dwóch najważniejszych dróg aglomeracji katowickiej. Mowa oczywiście o Drogowej Trasie Średnicowej oraz autostradzie A4. Prace na odcinku w Rudzie Śląskiej mają zostać zakończone do końca maja 2023 roku. Umowa na realizację tego odcinka drogowego została już podpisana. Wartość całej inwestycji oscyluję na sumę około 95 mln zł.
Problemy z realizacją odcinka trasy N-S w Rudzie Śląskiej
Budowa trasy N-S miała być realizowana w kontekście jednego kontraktu. Niestety jednak wartość przetargu przekroczyła o ponad 100 mln zł koszty, które wynikały z kosztorysu i projektu inwestorskiego. Stąd też władze zadecydowały o tym, aby podzielić całą budowę na dwa etapy. Było to kluczowe do tego, aby udało się zatrzymać 85-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej. Z tego powodu rudzki odcinek trasy N-S zostanie wykonany na podstawie nowego kontraktu.
Do całej sprawy odniosła się już Grażyna Dziedzic, a więc prezydent Rudy Śląskiej. Zaznacza ona, że bardzo cieszy ją w końcu uzyskanie konsensusu w tej sprawie. Problemy z realizacją tego odcinka były niemal od samego początku. Najpierw w 2019 roku przetarg nie został rozstrzygnięty. Z kolei potem należało podzielić budowę na dwa etapy. To wszystko było dosyć skomplikowane, ponieważ musiał zostać dostosowane do unijnych wymogów, aby nie stracić przydzielonych środków finansowych.
Dotychczasowe prace nad drogą N-S
Do tej pory trasa N-S w Rudzie Śląskiej doczekała się już trzech odcinków. Łączna ich długość to mniej więcej 3,4 km. Początkowy, a więc pierwszy odcinek trasy w Rudzie Śląskiej oddano już w 2013 roku. Kosztował od ponad 48 mln zł. Drugi odcinek trasy N-S w Rudzie Śląskiej powstał w 2016 roku, a jego wartość całkowita to ponad 60 mln zł. Z kolei ostatni etap trasy N-S, który oddano do użytku liczy 1,4 km. Oddano go do użytku pod koniec 2018 roku. Całkowite koszta finansowe tego odcinka oscylowały w granicach 54 mln zł.
Budowa trasy N-S z pewnością nie przebiegała by tak sprawnie, gdyby nie środki pozyskane z Unii Europejskiej. Na pierwszy etap prac udało się pozyskać ponad 36 mln zł. Z kolei na drugi i trzeci odcinek trasy N-S udało się łącznie pozyskać około 82 mln zł. Władze miasta nie zamierzają kończyć budowy trasy N-S na odcinku, który ma powstać do końca maja 2023 roku. Otóż już teraz przygotowywane są dokumenty, jakoby miały powstać jeszcze kolejne odcinki trasy aż do granicy z Bytomiem. Wszystko zależy jednak również od środków, które samorząd będzie posiadał i będzie mógł przeznaczyć na kolejne inwestycje drogowe.