Nowy fragment trasy N-S łączący węzeł DTŚ z ulicą Magazynową już dostępny dla kierowców

Po ukończeniu budowy, nowa część trasy N-S, która łączy Drogową Trasę Średnicową i ulicę Magazynową, jest już otwarta dla kierowców. Zakończenie tej inwestycji stanowi istotny postęp w rozwoju miejskiej i regionalnej infrastruktury Rudej Śląskiej.

Pierwszy odcinek trasy N-S od węzła z DTŚ do ulicy Magazynowej został pomyślnie ukończony. Inwestycja ta obejmowała nie tylko wykonanie około 600 metrów drogi, ale także budowę ronda turbinowego przy ulicy Magazynowej oraz przebudowę tejże ulicy na odcinku około 350 metrów. W ramach projektu powstało również 2,5 km sieci kanalizacyjnej, 1 km gazociągu i ponad 0,5 km ciepłociągu. Dodatkowo utworzono nowe chodniki, ścieżkę rowerową, zatoczki autobusowe i nowoczesne oświetlenie. Firma Drogopol, jako wykonawca budowy, zadbała także o nasadzenia i pasy trawników, które wkrótce zielenią się. Ponadto, wybudowano dwa zbiorniki retencyjne.

Prezydent Michał Pierończyk, w swoim przemówieniu podczas otwarcia nowego odcinka trasy, podkreślił, że oddanie do użytku głównego szlaku komunikacyjnego w kierunku północy otwiera miasto na nowe inwestycje. Jako dowód na to podał przykłady poprzednich odcinków trasy, wzdłuż których sprzedane zostały tereny, a obecnie znajduje się tam mała strefa przemysłowa. Prezydent dokonał symbolicznego przecięcia wstęgi wraz z przedstawicielem firmy Drogopol, senatorami Gabrielą Morawską-Stanecką i Haliną Biedą, wiceprezydentem Jackiem Morkiem oraz przewodniczącym Rady Miasta Arkadiuszem Pilarzem.

Koszt budowy tego odcinka wyniósł 62,7 miliona złotych. Inwestycja ta była możliwa dzięki uzyskanemu wsparciu finansowemu w wysokości 57,4 miliona złotych z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga). Firma Drogopol była generalnym wykonawcą tej części trasy. Oczekiwany czas realizacji wynosił 20 miesięcy od momentu podpisania umowy, czyli od lipca 2023 roku, ale projekt został zakończony 6 miesięcy wcześniej.

Firma Eurovia Polska S.A. została wybrana jako wykonawca kolejnego etapu trasy N-S w kierunku północnym. Ten odcinek, o długości ponad 2,2 km, połączy ulicę Magazynową z ulicą Piastowską, co umożliwi dojazd do granicy z Bytomiem. Inwestycja ta będzie obejmować budowę drogi od ronda na ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej w rejonie ulicy Na Łąkach i została podzielona na dwa etapy: od ulicy Magazynowej do ulicy Orzegowskiej i od ulicy Orzegowskiej do ulicy Piastowskiej. Przewidywane koszty tego fragmentu trasy wynoszą około 143 miliony złotych, a finansowanie zapewniła Rada Miasta ze środków budżetu państwa. Zakończenie prac ma nastąpić w ciągu trzydziestu miesięcy od rozpoczęcia budowy.

Został również ogłoszony przetarg na budowę ostatniego, południowego odcinka trasy N-S, który połączy ulicę Bielszowicką z węzłem autostradowym. W ramach tej inwestycji powstanie dwujezdniowa trasa, łącząca istniejący węzeł przy ulicy Bielszowickiej z węzłem autostradowym, a także przebudowany zostanie fragment ulicy 1 Maja. Inwestycja przewiduje również budowę wiaduktu nad linią kolejową i cmentarzem w rejonie ulicy 1 Maja o długości ponad 150 metrów, kładki pieszo-rowerowej w rejonie ulicy Mostowej oraz parkingu na 70 samochodów przy szkole podstawowej i cmentarzu. Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację inwestycji, nie licząc okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Miasto za tę inwestycję zdobyło ponad 200 milionów złotych dofinansowania z Unii Europejskiej. Realizacja tego odcinka umożliwi pełne połączenie Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4.