Już 12 lipca o godz. 12:00, kasy Urzędu Miasta Ruda Śląska zakończą swoją działalność. Od tej chwili, mieszkańcy będą mogli saldować swoje opłaty poprzez systemy bankowe, za pośrednictwem poczty bądź korzystając z urzędowych opłatomatów lub aplikacji mObywatel i BLIKa.
Ewa Guziel, skarbnik miasta, wyjaśnia, że utrzymanie punktów kasowych generuje znaczne koszty dla miasta. Zauważyła również, że liczba transakcji realizowanych w kasach systematycznie maleje – już w 2023 roku było ich aż o 40% mniej niż pięć lat wcześniej. Dodatkowo, informuje, że pomieszczenia, które do tej pory były wykorzystywane przez kasy, będą przeznaczone na zwiększenie komfortu obsługi klientów Wydziału Komunikacji.
W 2018 roku punkty kasowe Urzędu Miasta zarejestrowały łącznie 111 248 transakcji, z czego większość, bo aż 100 458, było operacjami gotówkowymi a 10 790 bezgotówkowymi. W ciągu kolejnych lat liczba transakcji zaczęła stopniowo maleć, a w 2023 roku liczba ta wyniosła już tylko 64 280, z czego 35 359 było transakcjami gotówkowymi i 28 921 bezgotówkowymi.
Pomimo spadku liczby transakcji, koszty utrzymania kas nie maleją, wręcz przeciwnie, można spodziewać się ich znacznego wzrostu. Tymczasem coraz więcej osób korzysta z możliwości uregulowania opłat urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Dotyczy to na przykład podatku od nieruchomości czy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Rudzie Śląskiej, które mogą zostać opłacone za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub aplikacji mObywatel, mającej możliwość płatności BLIKiem.
Z uwagi na powyższe okoliczności, podjęto decyzję o likwidacji punktów kasowych. Pomieszczenia po kasach zostaną przeznaczone na potrzeby Wydziału Komunikacji, co ma na celu poprawę komfortu obsługi klientów. Pracownicy dotychczas obsługujący kasy zostaną przydzieleni do innych zadań w urzędzie, co przyczyni się do zwiększenia efektywności ich pracy.
Podatki i opłaty lokalne będzie można zapłacić najłatwiej za pośrednictwem bankowości elektronicznej, jednak będzie również możliwość skorzystania z placówek bankowych i pocztowych. W Urzędzie Miasta zostaną zainstalowane opłatomaty przyjmujące gotówkę oraz płatności kartą.
Aktualnie w magistracie dostępne są dwa opłatomaty – jeden znajduje się w budynku przy placu Jana Pawła II 6, a drugi przy ulicy Piotra Niedurnego 46. W związku z likwidacją kas, planuje się uruchomienie dodatkowego urządzenia przy placu Jana Pawła II. Opłatomaty umożliwiają wniesienie szeregu opłat komunikacyjnych i skarbowych, jak również opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz kilku innych płatności.
Początkowy okres po wprowadzeniu zmian będzie wiązał się z dodatkowym wsparciem dla osób korzystających z opłatomatów. Jak informuje Liliana Moskała-Zydra, sekretarz miasta, w Biurze Obsługi Mieszkańców dyżurować będzie pracownik, który nie tylko pomoże przy obsłudze urządzeń, ale także będzie miał dostęp do systemów finansowych umożliwiających sprawdzenie szczegółów zobowiązań.