Ruda Śląska i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pracują nad nową polityką parkingową

Z dziesięcioma innymi miastami wchodzącymi w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), Ruda Śląska uczestniczy w inicjatywie, której celem jest stworzenie konsekwentnej strategii zarządzania parkingami. Prezydent Michał Pierończyk przekazał informacje o prowadzonych na terenie Nowego Bytomia – jednego z obszarów centralnych Rudy Śląskiej – badaniach na temat parkowania, które przyniosły wiele wartościowych danych dotyczących wykorzystania miejsc parkingowych i oczekiwań obywateli.

W ramach projektu, jesienią poprzedniego roku oraz wiosną 2024 roku przeprowadzono szczegółowe badania. Wyniki pokazały, że w godzinach szczytu (od 8:00 do 15:00) miejsca parkingowe w centrum Nowego Bytomia są zapełnione w 100% lub nawet więcej. W tym okresie ci, którzy chcieli skorzystać z różnych usług w centrum miasta, napotkali na trudności z zaparkowaniem. Natomiast podczas nocy, tylko około 54% miejsc parkingowych jest zajętych. Dokonano również inwentaryzacji, która wykazała, że Nowy Bytom posiada około 1400 miejsc parkingowych.

Oparte na wynikach badań, Metropolitalny Zespół ds. Polityki Parkingowej przedstawił rekomendacje mające na celu poprawę sytuacji związanej z parkowaniem w Nowym Bytomiu. Kluczowe propozycje obejmują wprowadzenie strefy płatnego parkowania w północnej części Nowego Bytomia, skupionej wokół Placu Jana Pawła II. Strefa ta będzie obejmować ulice o łącznej długości 3,7 km, które dysponują 663 miejscami parkingowymi. Proponuje się również powiązanie opłat za parkowanie z cennikiem biletów na komunikację miejską GZM, aby skłonić ludzi do korzystania z transportu publicznego. Zaplanowano także zmiany w organizacji ruchu w celu zwiększenia bezpieczeństwa i priorytetowego traktowania pieszych i rowerzystów.

Wstępne szacunki kosztów wprowadzenia strefy płatnego parkowania w Rudzie Śląskiej wynoszą 1,11 miliona złotych, z czego 0,83 miliona złotych miałby pochłonąć zakup parkomatów. Prezydent Michał Pierończyk zwraca uwagę, że wyniki badań i rekomendacje są tylko punktem wyjścia do dalszych analiz i dyskusji na poziomie miasta i całej Metropolii. W 2025 roku planowane są konsultacje społeczne dotyczące proponowanych rozwiązań.