Rudzki Zespół Szkół nr 7 znalazł się w gronie dziesięciu wyselekcjonowanych placówek metropolitalnych, które zostały uwzględnione w drugiej edycji inicjatywy o nazwie Ogrody Deszczowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Projekt ten przewiduje zaangażowanie uczniów poszczególnych szkół w tworzenie tzw. ogrodów deszczowych, które są efektem końcowym serii warsztatów. Uczniowie Zespołu Szkół nr 7 mieli okazję zgłębiać tematykę związaną z gromadzeniem i wykorzystywaniem wód opadowych, a także doboru odpowiednich roślin i podłoża do stworzenia takiego ogrodu. Prace te odbywały się pod baczny nadzorem Michała Adamczyka, przedstawiciela Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, oraz specjalistów ze Śląskiego Ogrodu Botanicznego: Agnieszki Szyszki, Natalii Zdrzałek, Marty Cofały i Pawła Wójcika.
Jak informuje Joanna Szwajnoch, dyrektor Zespołu Szkół nr 7, uczniowie teraz mogą cieszyć się własnym ogrodem deszczowym, zachęcając jednocześnie do idei budowy błękitno-zielonej infrastruktury i racjonalnego zarządzania wodami opadowymi.
Ogrody deszczowe są konstrukcjami mającymi na celu gromadzenie wód opadowych, które spływają bezpośrednio z dachów. Dzięki odpowiedniemu doborowi roślin, podłoża oraz donic czy zbiorników, ogranicza się naturalny spływ wód opadowych do kanalizacji. Rośliny te uwalniają parę wodną do atmosfery stopniowo, również podczas suchych okresów, co wspomaga proces oczyszczania wody.
W pierwszej edycji programu Ogrody Deszczowe GZM, zakończonej w maju tego roku, udział wzięło dziewięć placówek oświatowych z ośmiu miast. Łącznie w warsztatach uczestniczyło ponad 225 osób. W obecnej edycji uczestniczą dzieci m.in. ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 10 w Świętochłowicach, Stowarzyszenia Nasza Dobra Szkoła w Katowicach oraz Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum w Siemianowicach Śląskich.
Warsztaty składają się z części teoretycznej i praktycznej, podczas których omawiane są tematy związane z założeniem ogrodu deszczowego, jego rolą w adaptacji do zmian klimatycznych oraz wpływem na bioróżnorodność. Ostatnim etapem warsztatów jest sadzenie roślin.
Głównym celem projektów typu Ogrody Deszczowe GZM są działania edukacyjne skierowane do mieszkańców metropolii. Mają one na celu zwiększenie zainteresowania realizacją projektów związanych z błękitno-zieloną infrastrukturą, które wspomagają adaptację do zmian klimatu oraz poprawę gospodarowania wodami opadowymi.