Prezydent Ruda Śląska przypomina o obowiązkach stowarzyszeń i fundacji związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Władze miasta Ruda Śląska przypominają, że zgodnie z obowiązującą ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2023, pozycja 1124), instytucje takie jak stowarzyszenia i fundacje (znane jako „instytucje obowiązane”) muszą podjąć określone działania. Ich celem jest zapobieganie wprowadzaniu do obrotu finansowego majątku pochodzącego z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, a także hamowanie finansowania terroryzmu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 i 22 tej ustawy, instytucjami obowiązanymi są fundacje ustanowione na mocy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2023, poz. 166) oraz stowarzyszenia o osobowości prawnej, powołane na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020, poz. 2261 ze zm.). Te instytucje muszą spełniać obowiązki wtedy, gdy przyjmują lub dokonują płatności gotówkowych o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro. Dotyczy to zarówno pojedynczych operacji, jak i kilku operacji, które mogą być ze sobą powiązane.

Prezydent Miasta Ruda Śląska, w ramach nadzoru i kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami jako instytucjami obowiązanymi w myśl ustawy z dnia 1 marca 2018 r., apeluje o dostarczanie informacji na temat przyjmowania lub dokonywania przez te organizacje płatności gotówkowych o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro. Te informacje należy dostarczać w formie pisemnego oświadczenia do Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych lub Wydziału Kultury Fizycznej Urzędu Miasta Ruda Śląska, ul. Plac Jana Pawła II 6, najpóźniej do 30 listopada każdego roku.

Nieprzestrzeganie tych zaleceń skutkować będzie nałożeniem sankcji przewidzianych w rozdziale 13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Fundacje i stowarzyszenia jako instytucje obowiązane muszą także spełnić szereg innych wymogów, w tym wyznaczenie odpowiedniego personelu, zidentyfikowanie i ocenę ryzyka, stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, dokumentację działań i przestrzeganie szczególnych restrykcji.

Ważnym elementem jest również nowa regulacja dotycząca Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Tym samym stowarzyszenia i fundacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego muszą spełnić dodatkowe obowiązki wynikające z tej zmiany.