Kontynuacja budowy trasy N-S w Rudzie Śląskiej o wartości ponad 143 mln złotych

Ambitne plany realizacji kolejnego fragmentu umożliwiającego połączenie północy z południem miasta Rudę Śląską stały się bliższe realizacji. Budowa nowego odcinka trasy N-S, rozciągająca się od ulicy Magazynowej aż do ulicy Piastowskiej, będzie kosztować około 143 milionów złotych. EUROVIA Polska S.A., wybrana jako wykonawca inwestycji w wyniku przetargu, podpisała dzisiaj umowę. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Inwestycji Strategicznych z Rządowego Funduszu Polski Ład pokrywające 98% kosztów.

Prezydent Michał Pierończyk zwraca uwagę na równolegle prowadzone prace nad ukończeniem kluczowej dla miasta trasy N-S, która ma na celu połączenie Drogowej Trasy Średnicowej z autostradą A4. Zaznacza również o planach jej przedłużenia na północ i południe. Podpisana umowa obejmuje dwa z czterech etapów budowy.

Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes EUROVIA Polska, cieszy się, że firma może mieć swój wkład w realizację tak ważnego dla regionu projektu. Tłumaczy, że inwestycja zwiększy komfort życia mieszkańców poprzez poprawę mobilności i ograniczenie ciężkiego ruchu tranzytowego w centrum miasta. Zapewnia również, że budowa nowej trasy pozwoli na efektywne zarządzanie ruchem drogowym.

Rafał Godula, Prezes Zarządu DTŚ S.A., podkreśla związek firmy z regionem od ponad 30 lat. Uważa, że ich doświadczenie znacznie przyczyni się do sukcesu projektu poprawy komunikacji miejskiej w Rudzie Śląskiej.

Trasa N-S pierwotnie miała łączyć dwa główne ciągi komunikacyjne przebiegające przez miasto – Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4. Plan został jednak zmieniony, a trasa ma być teraz przedłużona najpierw na północ, a następnie na południe. Umowa podpisana dzisiaj dotyczy drugiego etapu budowy – odcinka od ulicy Magazynowej do ulicy Piastowskiej.

Wiceprezydent Jacek Morek wyjaśnia, że zadanie składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuje budowę około 1,5 km odcinka od ulicy Magazynowej do ulicy Orzegowskiej, na skrzyżowaniu z którą powstanie rondo turbinowe. Drugi etap to budowa około 690 metrów trasy, w tym rozbudowy 220 metrów ulicy Na Łąkach i łącznika z ulicą Piastowską o długości około 300 metrów.

W ramach projektu zaplanowane jest również zbudowanie chodników, ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Przewidywane są także dwie konstrukcje wiaduktowe, oświetlenie i kanalizacja deszczowa, a całość uzupełnią ekrany akustyczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowanie pionowe i poziome.

Za realizację projektu, kosztującego 143,6 mln zł, miasto otrzymało prawie 140,1 mln zł dofinansowania z siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych z Rządowego Funduszu Polski Ład. Prace mają potrwać 30 miesięcy.

Budowa pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S jest już prawie ukończona. Inwestycja obejmowała budowę blisko 600 metrów trasy, ronda turbinowego przy ulicy Magazynowej i przebudowę tej ulicy na odcinku około 350 metrów. Koszt robót budowlanych wyniósł około 60,5 mln zł.

W przyszłości planowane jest również wzniesienie trasy N-S od ulicy Piastowskiej do ulicy Karola Goduli, prowadzącej do granicy z Bytomiem. Trwa także przetarg na realizację odcinka od ulicy Bielszowickiej do węzła autostradowego, a także przebudowę fragmentu ulicy 1 Maja. Na tę inwestycję miejskie władze pozyskały ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania.